Підсумки ХІІ міжнародного фестивалю П.І. Чайковського та Н.Ф. фон Мекк

З 11 по 16 травня у Вінниці відбулося феєричне дійство – ось уже дванадцятий рік поспіль вінничани та гості міста вшановують пам’ять видатного композитора Чайковського, який чотири літні сезони перебував у маєтках фон Мекк у Браїлові та Сьомаках і створював геніальні музичні шедеври.

Дмітріус Злотнікас і академічний камерний оркестр АРКАТА
Дмітріус Злотнікас і академічний камерний оркестр АРКАТА

Цьогорічний фестиваль переживав складнощі через суспільну ситуацію в Україні, саме тому філармонія направить частину коштів на підтримку Збройних сил України, а гасло фестивалю звучало як «Мистецтво заради миру».

Також через сучасні події, програма концертів до останніх хвилин переживала зміни, адже деякі зарубіжні музиканти просто боялись відправлятися у подорож. Та, незважаючи на це, фестиваль відбувся грандіозно і яскраво, і символічно – ніби мирна акція мистецтва на противагу жахливим подіям сьогодення.

Саме про оцінювання цьогорічної події ми поцікавились у музичного керівника фестивалю та головного диригента академічного камерного оркестру «Арката» Георгія Куркова:

— Георгію Володимировичу, як Вам здається, що з заходів відбулося влучніше за інші? Як Ви оцінюєте цьогорічний фестиваль?

— Загалом, всі концерти ХІІ фестивалю імені П.І.Чайковського і Н.Ф.фон Мекк проходили при майже повних залах і за гарячої підтримки слухачів. Фестиваль мав чудовий початок – органний концерт славетного Іштвана Елли, і яскраве завершення – вистава балетної трупи Національної опери України – «Лебединим озером» П.І.Чайковського. Власники абонементів, які відвідали всі концерти, відзначали високий художній рівень всіх програм, і були щасливі від отриманої естетичної насолоди.

11 травня, після органного концерту у храмі Пресвятої Діви Марії Ангельської , що був вщерть заповнений слухачами, яким пощастило слухати виступ видатного органіста з Угорщини Іштвана Елли, ми запитали у музиканта про його враження від перебування в Україні:

Іштван Елла
Іштван Елла

— У Вінниці я вже вчетверте і завжди з приємністю сприймаю запрошення на концерти в цьому місті, відчуваючи тут радість від спілкування з друзями, від чудового храму Братів Менших Капуцинів, від гарного органу і від надзвичайно чутливої і вдячної вінницької публіки.

— Скажіть, чим зумовлений вибір програми репертуару на цей концерт? Чому саме ці твори прозвучали?

 — Програма має апокаліптичну тему, тему складного вибору, ця програма дещо співзвучна нинішній ситуації в Україні. (Тема хоралу «De profundis» – «До Тебе з глибини взиваю, Господи» відкривала концерт в хоралі Баха і завершувала, зазвучавши вже в Сонаті Мендельсона).

Приїзд симфонічного оркестру з міста Ясси зірвався майже напередодні їх виступу, та слухачі мали змогу по достоїнству оцінити майстерність Академічного симфонічного оркестру Хмельницької обласної філармонії під керівництвом Сергія Леонова, що терміново замінив румунський колектив. Диригент з радістю поспілкувався з нами:

— Чайковський та його творчий доробок — що значать для Вас ці речі?

— Якщо Бах – це Біблія для музиканта, то Чайковський – це квінтесенція лірики, витончених людських почуттів.

— Які Ваші відчуття щодо цьогорічного фестивалю, та взагалі, цієї мистецької події?

— Кожний музичний класичний фестиваль – це подія, а в нашій країні – особливо – це свято класичної музики, тим більше, коли він вже традиційний. Нам вперше було довірено відкривати фестиваль на сцені вінницької філармонії. Не зважаючи на досить складні акустичні властивості залу, гралося легко, а вдячність публіки була безмежно палкою. Це особливо приємно, коли виконавці попадають в резонанс зі слухацькою аудиторією.

Назарій Барвінський та  Ірина Тахаєва
Назарій Барвінський та Ірина Тахаєва
Марія Віхляєва
Марія Віхляєва

Концерт дуету Назарія Барвінського (скрипка) і Ірини Тахаєвої (фортепіано) в першому відділі, і солістки — піаністки Марії Віхляєвої викликав інтерес у молодіжної аудиторії. А квартет київських саксофоністів під керівництвом заслуженого артиста України Юрія Василевича вже вдруге виступив на фестивалі Чайковського і фон Мекк, неодмінно викликаючи бурхливі овації вінницької публіки.

Як завжди, порадував прем’єрним твором неодмінний учасник всіх фестивалів Академічний камерний оркестр «Арката», яким керували одразу два диригенти – в першому відділенні диригент з Клайпеди Дмітріус Злотнікас, виконавши Концерт для струнних Ніно Рота і Серенаду для струнних Чайковського, а в другому вінницькі співаки – заслужена артистка України Ірина Швець (сопрано), Наталя Лановенко (сопрано), Володимир Полторацький (тенор) та Володимир Черевик (бас) під орудою художнього керівника оркестру Георгія Куркова – виконали арії з опер Чайковського, Пуччіні, Масканьї, Лисенка.

квартет київських саксофоністів
Квартет київських саксофоністів

На урочистому закритті ХІІ міжнародного фестивалю П.І. Чайковського та Н.Ф. фон Мекк, 16 травня, у Вінницькому Академічному музично-драматичному театрі ім. М. Садовського вперше у фестивальній історії відбулася вистава балетної трупи Національної опери України «Лебедине озеро». Глядачів, що переповнили театральну залу, вразила майстерність київських артистів балету, пишні і розкішні костюми, гарна фонограма, записана оркестром оперного театру.

Публіка стоячи вітала виконавців усіх концертів, що теж стало вже доброю традицією фестивалю, як і чудові золоті вироби ювелірної фірми «Мальва», які вручалися новим учасникам свята музики П.І.Чайковського.

Чотирнадцять концертів ХІІ-го фестивалю імені П.І.Чайковського і Н.Ф.фон Мекк вкотре продемонстрували, що музична класика – вічна і зацікавленість нею у публіки досить висока, незважаючи на нехтування класикою наших теле- і радіозасобів масової інформації.

Хоча це легко пояснити. Класика – елітарне мистецтво, а ЗМІ, все ж таки, – масові.

Проте Дванадцятий фестиваль уже історія, – до зустрічі, Тринадцятий!

джерело:  Мюзік ревью

ffffff_15

fff_13pp_17